Az eredeti kerámiák újraalkotása
A Szent István-terem rekonstrukciója során az eredeti kerámiák újraalkotását a Zsolnay Porcelánmanufaktúra végezte.
A századfordulós kerámiákból fennmaradtak mintadarabok, tervrészletek és archív felvételek, míg Roskovics Ignác olajfestményei túlélték a háború pusztításait, eredeti alkotásait jelenleg az Országgyűlés őrzi. Az Árpád-házi királyokat és szenteket bemutató képsorozat átrajzolásait is archiválta a pécsi Janus Pannonius Múzeum, így a pirogránit képek újraalkotásához minden lehetőség adott volt.
A feladat azonban komoly kihívást jelentett a mai kor művészei számára. A megfelelő festékeket és anyagokat kellett megtalálniuk, és a pirogránitra ugyanúgy kézzel, aprólékos munkával festették rá a képeket, mint a századfordulós Zsolnay-gyár művészei. A korábban használt pauszpapír helyett projektorral dolgoztak az alkotók, mely segítette őket az átrajzolásban. Így az eredeti festményeknek előbb a digitális rekonstrukciója készült el, melyet Szentirmai Boglárka építész, műemléki szakmérnök, festő-restaurátor művész végzett el.
Minden új szín felvitelekor kiégették a kerámiát, hogy megbizonyosodjanak az adott szín árnyalatáról. Emiatt számtalan próbaégetésre volt szükség. A kerámiákhoz használt rekonstrukciós technológiát Fusz György professzor, keramikusművész, művészeti vezető dolgozta ki. A pirogránit képek elkészítését Ódor Bence István festőművész és a Zsolnay Porcelánmanufaktúra porcelánfestői végezték.
Az Árpád-házi királyokat és szenteket bemutató pirogránit képsorozat elkészítése összesen három évig tartott, és az eredetihez hű alkotások pontosan ugyanott láthatóak a Szent István-teremben, ahol 120 évvel ezelőtt elhelyezték őket.
Jöjjenek el hozzánk, és tekintsék meg a páratlan alkotásokat!